デジタル教科書教材の普及に向けた日本の取り組みに対し、アラン・ケイさんからメッセージをいただきました。
以下、コメントの和訳詳細および原文です。
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皆さんの会議に招待してくださってありがとうございます。
日本が子供の為にデジタル教科書と教育手法を開発することにしたということで、私はわくわくしています。私自身もこのアイデアに60年代からずっと興味をもっていますし、PCの技術そのものは進歩したもののまだこれだというものが実行されるに至っていません。なぜでしょう?
私が思うにPCが元々大人を相手にし、ビデオゲームが子供を相手にしていたからでありますし、これまでPCに載せられていたのは既存のメディアをコンピューターが簡素化のために模倣しただけであって、コンピューターの本当の新しいところに関するものがなかったからでもあります。
さらに、少なくともアメリカの教育界では新しい道具を使って子供が勉強することを助けるためにカリキュラムを改良することに関して、とても保守的で遅れているということもあります。
そのため、このことがアメリカではPCを教育に導入する際の大きな失敗を導いてしまったこともあります。その失敗とは我々がここ100年間使っている古いメディアをちょっとした変種として載せようとしたものです。
またアメリカでの別の誤解は、教育というものが情報と事実の寄せ集めだと思われていることです。つまりどうやって覚えればよいか、どうやって見つければよいか、どうやって記録すればよいか、といったことです。この誤解もまたデジタルメディアに持ち込まれています。このことが多くの学校において大変に間違ったアイデア、つまり雑多な事実を持ってくるには役に立つけどリテラシーを育むことには役に立たない携帯電話の様な大きさの機器を教育に持ち込むことにつながります。
また一般論として我々はまだPCを使って文章を流暢に読解できるよう助けるにはどうしたらよいかということがわかっていません。現在使われている多くのディスプレイ装置は眼球の動き、視認性そしてその他の要素がまだ不完全なため文章の深い読解を妨げてしまっています。
これが結局2つの世界の悪いところ取りになっています。未だに古いメディアを使う羽目になっているだけでなく文章読解がより難しくなるという意味においてです。
さらに重要なことにアメリカでは21世紀に備える子供の学習を助けるためにはどうしたら良いかというということについての理解が非常に不足しているという問題もあります。
疑問形として聞くなら、子供は何を必要としているのでしょうか?そして我々が何をしてあげられるでしょうか?ということになります。この質問により答えられるほど、どのようなPCが子供をもっと助けることになるのかについてより明確なことがいえるようになります。
最も重要なアイデアはPCというのは想像力の及ぶ範囲においてどんな形のPCとしても機能させることができるということです。我々の想像力がごく限られているとしたらPCにさせられることも限られてしまいます。もし想像力を膨らませることができればすでに存在しているPCでさえより良いものにできます。より良いデザインに基づくソフトウェアによってできることです。
マーシャル・マクルーハンは、ほとんどの人は現在を過去を通してしか見れないと喝破しました。つまり彼らの描く未来像は現在と過去に縛られてしまっているということです。我々はこの呪縛を解かなければいけません。人々は過去と現在のみから導かれている「トレンド」というものに興味を持ちがちです。アメリカでの教育方法に関してもその「トレンド」に根ざしてしまっています。
しかし、現在存在する多くの仕事やアイデアは30年前には存在さえしなかったわけです。30年前にその地点での社会に出るために準備していた人々は今になって苦労することになります。
教育とは我々を強力なアイデアを学ぶために備えさせるものでなくてはなりません。過去のアイデアだけでなく、これからの未来において出現するようなものです。教育は我々を未来の仕事に向けて備えるようにすべきで過去の仕事に向けてではないのです。
これが意味することは、子供は物を覚える以上のことをしなくてはならないということです。
子供は物事を理解し、思考過程、学習過程の本質について学ばなくてはなりません。だからこそ、PCと世界的なネットワークというものが真に重要になってくるわけです。
もちろん過去のメディアを簡易な形で提供することもできますが、そういうトレンドに乗らないように本当に気をつけなくてはなりません。
より重要なのは、PCは社会・科学・数学・工学・哲学といった分野における近代的なアイデアを動的に表現するための素材になりうるということです。それによって重要なアイデアをより多くのやり方で把握し、より深く極めることがきるようになります。単に表層的に考えるだけでなく実際に実験することによってです。
さらに、新しい指導方法を生み出す機会でもあるので新しいPCは新しい知識の理解を能動的に行う助けとなり先生が生徒を教える助けともなります。
出版技術が我々の文明を転換したように想像性のあるPCの使用法は未来の我々の文明を転換させることになるでしょう。それは子供ひとりひとりが変わることによって起こるのです。そして今こそがその変化が何を意味するのかを社会が理解するときです。
ありがとうございます。
Thank you for inviting me to talk to your conference.
I'm excited that Japan has decided to create a digital textbook and teaching process for its children. I've been very interested in this idea since the 1960s, and it has yet to be done well despite all of the personal computing technologies that have been invented since then. Why is this?
I think it is partly because computers were originally aimed at adults and I think that video games were aimed at children. I think it's partly because almost all the media that has been put on computers is old media, imitated by computers for convenience but none of what's new about computing has actually been done.
And in the US at least, it's because education here has been very conservative and very late about making needed changes in curriculum and how to best help children learn using the new tools we have.
So, again in the US, this has lead to the biggest mistakes about using computers in education; that is just to try to put on versions of old media that we have been using the last 100 years!
Another misconception in the US is that education is primarily about “information” and “facts”- how to remember them, how to find them,how to save them. This has been carried through into the digital media. And, this has led many schools also to a very bad idea, which is to use cellphones-sized devices that you can get facts on but not good for literacy.
We also generally don't understand what needs to be accomplished on computer devices to foster fluent reading - for example, most of the displays that is used today actually interfere in one way or another with eye movements, legibility, and other aspects of reading.
This gives us the worst of both worlds - not just the old media, but old media that is more difficult to read and use.
Even more important, in the US there is little understanding of what should be done to help children learn what they will need in the 21st century. To say it as a question: what do children need, and how can we help them?
The better we can answer these questions, the better we can say just what kinds of computing will help children the most. The most important idea about computers is that they can be made into any kind of computer we can imagine. If our imagination is limited, then we'll wind up with limited forms and uses of computing. If our imagination can be expanded, then we can make computers that go far beyond the conceptions of today. The key idea here is that our expanded imagination can change an existing computer into a better one. This is what can be done by software through better design. The philosopher Marshall McLuhan once pointed out that “Most people can only see the present through the past”, and this means their conception of the future is also limited by their past and present. we have to get beyond this. This gives rise to interest in “trends”. And it has given rise to educational processes in the US that are strongly rooted in the past and in apparent trends in the present. But many jobs and ideas today didn't event exist 30 years ago. Those who were only prepared for 30 years ago are struggling today.
So, education really needs to prepare us for learning powerful ideas; not just those of the past, but those which will appear. Education really needs to prepare us for our future and our work, not just that of the past, but that which will appear.
This means that children will need to do much more than remember. They will need to really understand things, and they will need to learn the fundamental processes of thinking and learning. And, this is where what is special about the computer and world-wide networks become so important. Yes,they can carry all past media in a very convenient and inexpensive way.
This is a “trend” we do have to pay attention to. But much more important is that the computer is also the material for the dynamic representations of modern ideas in society, science, mathematics, engineering,and philosophy.
It allows us to capture more of our important ideas and issues in more ways, and to help us think about them more deeply, not just by contemplation but by actual experiment.
And because we can also make tutoring processes,our new computers can help us understand the new knowledge in active ways and help the teachers to help us.
Just as the printed book transformed our current civilizations, what the imaginative uses of computers can do will start transforming our future civilization. And it will do this one child at a time. Now is the time to start. And now is the time to for society to understand what this means. Thank you very much.